Hyppytekniikkaa

13735666_642707195897229_4203454369272994143_o
kuva: Sanna Lehtoaro, treenikerta Hurtta Areenalla aiemmin kesällä

 

13923393_10154468519642390_8734534650432520682_o
kuva: Sanna Lehtoaro

Viikonloppuna 3.-4.9 meidän seura järkkäsi hyppytekniikkakurssin, jossa kouluttaja oli ihana Mari Sydänmaanlakka.

Lauantai aloitettiin luennolla, josta saatiin kattavasti tietoa hyppytekniikasta ja kaikesta sen ympärillä. Kirjoittelin ylös joitakin tärkeitä pointteja:

  • Hyppytekniikalla voidaan vaikuttaa mm. agilityn turvallisuuteen, koiran vauhtiin ja motivaatioon sekä vireenhallintaan.
  • Hyvä hyppy on symmetrinen, sulavaliikkeinen ja äänetön. Hyppäämisessä ei saa olla kiireen tuntua tai jäykkyyttä. Selän tulisi olla mahdollisimman pyöreä ja pää pitää olla selän jatkona alhaalla. Hyppykaaren korkeimman kohdan tulee olla riman päällä.
  • Tärkeintä hyppytekniikassa on koiran fysiikka. Takaosan lihaksiston tärkeys korostuu ponnistusvaiheessa. Etuosaa koira käyttää jarruttamiseen, kääntymiseen ja alastulon vaimentamiseen.
  • Fysiikka tulee hoitaa kuntoon ennen agilityä! Tähän apuna mäkijuoksuspurtit, vesijuoksu, metsälenkit ja jumppaliikkeet. Koiran kroppa ei saa olla jumissa tai väsynyt.

Tunnin kestävästä luennosta sai hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä agilityesteiden hyppääminen vaatii koiralta ja ihmiseltä. Mari sanoi, että voisi puhua aiheesta monen monta tuntia ja sen kyllä uskon!

Sunnuntaina oli meidän treenin vuoro. Tehtiin set-point harjoitusta suoraan ja kääntyneenä sekä hevosenkenkää. Huomioita näistä:

  • Muusi arvioi hypyn korkeutta todella hyvin. Hyppyihin ei jää korkeuden vaihdellessa turhaa ilmaa. Yksittäinen okserihyppy ilman vauhtia on vaivattoman näköinen. Selkä pyöristyy hyvin ja jalat tulevat tiukasti alle. Päästiin kokeilemaan jo 65cm korkeaa hyppyä.
  • Set-point treeni kääntyneenä oli vaikeampi. Vielä ei lihaksisto ole siinä kunnossa, että pystyisi tekemään hyvän käännöksen. Oikea suunta on vaikeampi kuin vasen.
  • Hevosenkengässä myös oikea vaikeampi. Meni vasemmalla laukalla sisään, vaikka käännyttiin oikealle.
screenshot_2016-09-04-14-47-40
Set-point treeni, rima 65cm
screenshot_2016-09-04-14-47-47
Korkeuden arviointi hyvä, pää alhaalla ja selkä pyöreänä.

Treenattavaa:

  • Takapään lihaksiston kehittämistä!!!
  • Set-point treeniä suoraan ja kääntyneenä.
  • Hevosenkenkää, muutama toisto enemmän oikealle.
  • Perussarjaa ja kasvavaa sarjaa, tavoitteena tulla putkesta sarjoille.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s